Zdravý životní styl Moderní a fit strava Avokádo, broskev či švestka: Využijte je v kuchyni

Co spojuje třešně s avokádem? Spolu s broskvemi, třešněmi i švestkami patří k peckovinám. Peckoviny mají jednu poměrně velkou pecku ukrytou v dužině. Obsahují hodně sacharidů a vody, proto vám po sklizni dlouho nevydrží a je třeba je zpracovat. Sladkou chuť peckovin nejlépe uchováte v džemech a zavařeninách.


Broskev, švestka... Jaké další ovoce s peckou znáte?

Zalovte trochu v paměti. Vzpomenete si, které druhy ovoce patří do peckovin? Stačí si to představit - pecka obalená dužinou ...

Seznam peckového ovoce

  • třešně
  • višně
  • švestky, mirabelky
  • blumy
  • meruňky
  • broskve
  • mango
  • nektarinky - vznikly zkřížením švestky a broskve. Na rozdíl od broskví mají hladkou slupku a od pecky se dužina odděluje snadno. Ve velkém se začaly pěstovat v 60. letech minulého století.
  • avokádo - hruškovec přelahodný v tropických oblastech Jižní Ameriky roste jako stálezelený strom, v našich podmínkách jako keř.

Ano, i avokádo patří mezi peckové ovoce. Přestože se podobá zelenině a chuť má spíše neutrální než sladkou, avokádo je ovoce. Takže pokud je avokádová pomazánka váš favorit a dáváte si ji třeba s pečivem, jíte něco jako džem v syrovém stavu.

S pěstováním peckovin si nechte poradit od odborníků

Sníte o meruňkových džemech a kompotech z vlastní úrody? Budete potřebovat velkou zahradu na vysazení stromků. Jediné peckové ovoce, které bude spokojené v květináči, je avokádo.

Meruňkám a broskvím se nejlépe bude dařit v oblastech s více než 180 slunečnými dny a s průměrnou roční teplotou přes 9 °C, což je zhruba v nadmořské výšce 250 m. n. m. Na půdu jsou broskve méně náročné, ale meruňky nemají rády mokro. Stromy je potřeba nejprve naroubovat a pravidelně prosvětlovat, po sklizni ořezávat. Pokud s tím nemáte zkušenost, na internetu hledejte raději odborníka, než návod, jak stromek ostříhat sám. Stromy mají rády, když je prokypříte, čímž zároveň podporujete jejich úrodnost. Meruňky rodí pouze na jednoletých výhonech, proto je řez meruněk opravdu potřebný.

Při sklizni rozlišujeme, zda chceme ovoce rovnou jíst nebo zpracovávat. Nejlépe chutná dozrálé přímo na stromě. Na zavařování jsou dobré plody polotvrdé, zbarvené, ne zelené. Džemy a dřeně budou chutnat nejlépe z vyzrálého ovoce.

Jak pěstovat avokádo? Zvládnete to i sami!

Nejsnáze si doma vypěstujete avokádo. Do spodní třetiny pecky zapíchněte tři párátka a položte ji na sklenici s vodou tak, aby byla třetina pecky ve vodě. Zhruba po měsíci z ní vyrostou kořínky a semeno nabobtná. Tehdy pecku avokáda zasaďte do dvou třetin do propustné půdy. Aby vám avokádo nerostlo pouze do výšky, seřízněte kmínek a avokádo vytvoří korunku. Na světlém místě, chráněném před přímým sluncem se avokádu bude dařit. Dopřejte mu dostatek vlhkosti, ne však přemokření a za pět let lze očekávat úrodu.

Onemocnění peckovin dokážou zničit celou úrodu

Pro broskve je nejnebezpečnější kadeřavost broskví. Nemocné listy se stáčejí, mění barvu. Houbovité onemocnění může způsobit až uhynutí celého stromu. Ochrana před kadeřavostí broskví spočívá v preventivních postřicích.

Nektarinky jsou náchylné na padlí broskvoně, napadající listy i plody. Děrované listy a drobné skvrny na všech druzích peckovin vyvolává klasterosporióza. Stromy švestek ohrožuje virová šarka. Virus je velmi variabilní, znehodnocuje listy i celou úrodu. Nestačí mu jen švestky, napadá i ostatní peckoviny. Plody napadené sarkomem nelze zpracovávat. V chladném a vlhkém počasí ohrožuje peckoviny houbovité onemocnění monilióza. Postihuje květiny, výhonky i plody. Určitě jste už plody napadené moniliózou viděli - jsou jakoby shnilé a napadené bílou zrnitou plísní.

Posilujte zdraví peckového ovoce

Peckové ovoce je bohaté na sacharidy, proto má vyšší energetickou hodnotu. Seznam vitamínů a minerálů, které peckové ovoce obsahuje: vitamíny A, skupiny B, C, D, E, K, mangan, měď, zinek, selen, hořčík, železo, sodík, fosfor, vápník, vlákninu, sacharidy. Jejich množství samozřejmě závisí na druhu ovoce.


Třešně a višně sice mnoho vitamínů neposkytnou, zato vám pomohou při únavě a problémech se štítnou žlázou. Ty se projevují dlouhodobou únavou, nárůstem hmotnosti. Třešně a višně obsahují hodně jódu, fosforu, vápníku, železa. První ovoce je plné antioxidantů s výraznými protizánětlivými účinky.

Třešně a višně jsou zdravé, protože:

  • Obsahují hodně jódu, fosforu, vápníku, železa
  • Působí protizánětlivě
  • Urychlují regeneraci svalů, ulevují "namoženým svalům"
  • Obsahují přírodní melatonin, což příznivě ovlivňuje kvalitu spánku
  • Draslík v třešních působí proti zadržování vody v těle
  • Enzymy v třešních jsou aktivní proti zubnímu kameni a parodontitidě


Zdravý tip pro třešně: Vybírejte si tmavší plody, mají více zdraví prospěšných látek.

Broskve a nektarinky do jídelníčku zařaďte kvůli jejich obsahu vitamínu A, E, K, železa. Pomáhají při anémii, srdečních potížích, vysokém tlaku, obezitě. Nektarinky podobně jako broskve jsou zásobárnou vitamínu A. Dvě nektarinky pokryjí denní spotřebu tohoto vitamínu. Kromě toho obsahují sodík pro zdravější srdce, vápník pro pevnější kosti, železo pro krvetvorbu.


Broskve a nektarinky prospívají zdraví, protože:

  • Jsou prevencí očních onemocnění jako makulární degenerace
  • Podílejí se na tvorbě červených krvinek
  • Udržují elasticitu pokožky
  • Regulují tep a snižují krevní tlak
  • Pozitivně ovlivňují trávení
  • Snižují LDL cholesterol - ten "špatný"


Zdravý broskvový tip: Čím je dužina broskví tmavší, tím více vitamínu A obsahuje.




I z meruněk můžete prospěšné látky využívat po celý rok. Ať už čerstvé, sušené nebo v kompotu, váš organismus ocení vitamíny C, A, vlákninu, betakaroten. Pro budoucí maminky jsou zajímavé obsahem kyseliny listové, ale není potřeba to přehánět, aby vás nedostihly možné účinky mědi na miminko.


Meruňky pozitivně ovlivňují vaše zdraví, neboť:

  • Dokáží odstraňovat problémy s dýcháním při astmatu a alergii či kašli
  • Podporují funkci mozku a schopnost soustředit se
  • Jsou považovány za prevenci proti rakovině
  • Upravují trávení a vylučování
  • Působí antidepresivně a zlepšují náladu

Zdravý tip pro konzumaci meruněk: Po meruňkách nepijte vodu, hrozí vám velmi nepříjemná plynatost až průjem.


Švestky si dopřejte, pokud chcete mít hezčí nehty, lepší paměť a zhubnout. Je to tak, i při hubnutí vám pomohou, protože švestky tvoří dvě třetiny vody a přestože jsou sladké, mají jen 210 kJ ve 100 gramech. Jejich minerální složení je mimořádně bohaté na draslík, vápník, hořčík, železo, síru.


Konzumací švestek se staráte o své zdraví, protože:

  • Zpevňují kosti a zuby
  • Zlepšují odolnost vůči stresu
  • "Obalují" nervy a tím navozují pocit celkové pohody
  • Pročišťují organismus
  • Podporují srážlivost krve a krvetvorbu
  • Upravují hladinu škodlivého cholesterolu
  • Jsou velmi vhodné při léčbě dny, revmatismu, onemocněních ledvin a jater, zácpě
  • Zlepšují imunitu

Švestkový zdravý tip: Při problémech s vyprazdňováním namočte 3 sušené švestky na noc a ráno snězte nalačno.

Avokádová pomazánka je v našich končinách nejobvyklejší způsob úpravy avokáda. Vždyť je to jednoduché - stačí ho rozmačkat, přidat pár kapek olivového oleje, citronové šťávy, sůl, pepř a avokádová pomazánka je hotová. Takto chutně do sebe dostanete 11 vitamínů, kalcium, železo, magnézium, kyselinu pantothenovou a další množství minerálů.

Avokádo si zaslouží vaši pozornost, protože:

  • Obsahuje 30 % tuku, ale žádný cholesterol
  • Ze všeho ovoce je nejvýživnější
  • Posiluje srdce
  • Účinkuje při chorobách kůže a sliznic
  • Pomáhá při nemocech jater
  • Upravuje krevní tlak

Zdravý tip pro avokádo: Nedávejte avokádo domácím zvířatům. Obsahuje persin, který je silně toxický pro ptáky a domácí mazlíčky!

Další chutné avokádové recepty:

Plněné grilované avokádo

Letní závitky s tahini dipem

Krevety s tatarákem z avokáda a manga 

Avokádová detoxikační polévka s parmskou šunkou 

Potřebujete zralé avokádo? Tip, jak dozrání urychlit

V obchodě měli jen ještě nedozrálé plody, ale vy potřebujete zralé avokádo. Poradíme vám, jak vám avokádo "dozraje" za pár hodin. Zabalte ho do alobalu a na 10 minut vložte do trouby vyhřáté na 90 °C. Potom ho vyjměte a nechte vychladnout. Když avokádo vychladne, jeho dužina bude měkká a připravena ke zpracování.



Meruňky i broskve v těhotenství prospívají

Budoucí maminky se broskvím, meruňkám, třešním a vlastně žádnému peckovému ovoci nemusí vyhýbat. Vitamín B9, tedy kyselina listová v meruňkách, prospívá vývinu nervového systému miminka a mamince přináší psychickou pohodu. Kromě toho jsou bohatým zdrojem železa, čímž přispívají ke tvorbě červených krvinek.

V těhotenství vám postačí 2 - 3 meruňky denně. Pro vyšší obsah mědi v meruňkách to s tímto ovocem zbytečně nepřehánějte. Zcela se meruňkám v těhotenství raději vyhněte, pokud trpíte pomalou srdeční frekvencí, zánětem žaludku, cukrovkou a obezitou.

Broskve a nektarinky jsou v těhotenství vítány zejména v prvních měsících, kdy budoucí maminku trápí ranní nevolnosti. Vyčerpanému organismu vracejí zpět chybějící minerály a vodu, proto jsou broskve spolu s nektarinkami jídlem i nápojem. Vysoký obsah vody v nektarinkách a broskvích pomáhá ledvinám odplavovat toxiny z těla, a tak vám po nich nebudou tolik otékat nohy. Pro vaši pohodu vám stačí sníst dvě - tři broskve či nektarinky denně.

Další peckovinou, mimořádně vhodnou v těhotenství, jsou třešně. Obsahují látky, které ovlivňují prokrvení placenty, chrání před infekcemi, nachlazením. Po třešních se vám bude lépe spát, protože jsou nabité melatoninem, "antistresovým" hormonem spánku.

Tip: Pokud vás trápí křeče v lýtkách, zaměřte se na avokádo. Draslík v něm si s křečemi v nohách snadno pořadí. Dejte si třeba batátová hranolky a avokádový dip. 

K zakázaným potravinám při kojení ovoce nepatří

Peckové ovoce, stejně jako všechno ostatní, posiluje organismus matky v těhotenství, i během kojení. Meruňky, broskve, třešně, višně i švestky rostou v našich zeměpisných šířkách a proto nejsou tak častým alergenem jako exotické druhy ovoce. Pro jistotu je však jezte opatrně a po jejich snědení sledujte reakce miminka. Pokud se objevila vyrážka nebo mělo miminko průjem, raději si na dané ovoce načas nechte zajít chuť.

Broskve dejte miminku jako jedno z prvních

Mezi prvními ovocnými příkrmy dopřejte dítěti nejen jablko s banánem, ale i broskve a nektarinky. Oloupejte je a pak rozmačkejte na kaši, případně povařte s troškou vody. Broskvové pyré ani příkrm z nektarinky už neslaďte obsahují dost fruktózy na to, aby dítěti chutnaly.

Zpracování peckového ovoce

Peckové ovoce je vhodné na kuchyňské zpracování. Široké spektrum možností zpracování peckovin tak zajistí přísun jejich vitamínů a minerálů po celý rok. Čerstvé se hodí kromě přímé konzumace taky do salátů, koláčů a dezertů. Pro svůj vysoký obsah vody nejsou vhodné ke zmrazení, po rozmrazení mění konzistenci. Lepší je zpracovat je tepelně konzervováním.

Na zpracování se nejčastěji využívají meruňky, švestky, třešně, višně, broskve. Nektarinky se těší oblibě ve studené kuchyni a jako součást dezertů. Avokádo je pro svou jemnou oříškovou chuť oblíbenou součástí salátů a pomazánek.

Peckové ovoce můžete:

  • sušit - nejčastěji meruňky, švestky, ale i třešně a broskve,
  • konzervovat - meruňkový, švestkový, broskvový, třešňový i višňový kompot
  • dávat do koláčů a dezertů. Kdo by neznal kynutý koláč se švestkami?!
  • vařit jako džemy a marmelády - meruňkový džem a švestková povidla jsou klasika.

Příklady nejlepších druhů ovoce na zavařování a povidla

Na zavařování jsou vhodné druhy meruněk například Barbora, Hargrand, Leros. Pokud se chystáte zavařovat broskve, sáhněte po typech, které se dobře oddělují od pecky. Příkladem jsou druhy Redahaven, Halehaven, z nektarinek například Flavortop. Višně zpracujte raději trpčí, vhodné druhy na kompot, džemy nebo griotku jsou Morellenfeur, Fanal, Morella. V třešňovém kompotu budou dobře chutnat druhy Lapins nebo Kordia. Na povidla doporučují znalci překvapivě sladký, lahodný druh Toptaste nebo starý typ President.

Recepty z peckovin, které by měla znát každá hospodyňka

Domácí džem a kompot, připravené uprostřed horkého léta, chutnají v zimních dnech neskutečně dobře. Ačkoli hospodyňky dnes nemají tolik času, jako naše mámy a jejich mámy, uvařit pár skleniček meruňkového džemu nebo švestkového či broskvového kompotu nezabere mnoho.

Recept na jednoduchý meruňkový džem bez vážení

Meruňkový džem uvaříte i bez váhy. Stačí vám obyčejná odměrka nebo nádoba, kterou budete měřit množství. Na dva díly meruněk potřebujete jeden díl ovoce.

  1. Předem si připravte umyté a suché zavařovací sklenice.
  2. Zralé ovoce zasypte cukrem a nechte přes noc odležet, aby se cukr zcela rozpustil. Čím je ovoce zralejší a sladší, tím méně cukru dejte.
  3. Druhý den vařte ovoce na nepřilnavé pánvi, dokud se hmota nezačne lepit na pánev a nezačnou se v ní tvořit bubliny. Pak s ní začněte plnit zavařovací sklenice.
  4. Naplněný pohár zavřete, otočte dnem vzhůru a zabalte do deky. Nechte vychladnout.



Recept na avokádovou pomazánku guacamole

Guacamole je všestranně využitelné. Můžete ho natírat jako avokádovou pomazánku nebo nabírat jako dip, případně podávat jako přílohu.

Suroviny: jedno zralé avokádo, jedna menší cibule, čerstvý česnek, citronová šťáva, sůl, pepř, špetka mletého chilli, 10 ks cherry rajčat           

  1. Zralé avokádo rozkrojte a vyjměte pecku. Následně ho vydlabejte a rozmačkejte v míse vidličkou.
  2. Přidejte citrónovou šťávu, sůl, pepř, chilli a důkladně promíchejte.
  3. Cibuli očistěte, nakrájejte nadrobno a spolu s utřeným česnekem přidejte do avokáda.
  4. Cherry rajčata nakrájejte na malé kostičky a smíchejte s avokádovou směsí.
  5. Můžete servírovat s topinkami, čerstvým chlebem nebo jako dip k nachos.

Recept na sušené švestky a sušené meruňky v troubě nebo na slunci

Meruňky i švestky vysušíte v troubě nebo na slunci. Pokud budete sušit meruňky a švestky v troubě, omyjte je, rozkrojte, odpeckujte a při teplotě 95 - 100 °C sušte podle velikosti asi 5 hodin. Ovoce z času na čas otočte a ke konci sušení snižte teplotu na 60 °C.

Na sušení meruněk a švestek na slunci je třeba stabilní slunečné, suché počasí. Sušení ovoce na slunci trvá asi 5 - 7 dní. Vypeckované očištěné meruňky a švestky položte na síťku, aby vzduch kolem nich proudil a po usušení je skladujte v uzavřených nádobách.

Recept na zavařené švestky

Na švestkový kompot budete potřebovat švestky, vodu a krystalový cukr. Do umytých sklenic položte omyté švestky, celé nebo odstopkované. Do každé sklenice nasypte 3 lžíce cukru a zalijte vodou. Pohár neplňte celý, ale asi do tří - čtyř centimetrů od horního okraje.

Naplněné zavařovací sklenice  narovnejte do hrnce, zalijte vodou do tří čtvrtin a sterilizujte 20 - 25 minut při teplotě 80 °C.

Broskvový kompot

Na broskvový kompot vybírejte broskve tvrdé, pěkně zbarvené. Omyjte je, rozkrojte a odpeckujte. Broskve můžete zavařovat půlené, čtvrcené, nakrájené na kousky, se slupkou nebo bez ní. Připravte si broskve podle chuti a naskládejte je do sklenic. Připravte si cukrový nálev - v litru vody roztavte 1300 g cukru, a zalijte jím připravené broskve. Zavíčkujte a sterilizujte podle velikosti broskví - polovičky 25 minut, menší kousky 20 minut, při teplotě 80 ° C.


Pět tipů na ovocné recepty, které si zamilujete

Meruňkový koláč, který zvládnete, i když v kuchyni teprve začínáte.

Osvěžující nektarinkové koláčky, jsou náš tip na letní deze

Povidly naplňte mrkvové rohlíky  Jsou bez cukru!

Jako dezert připravte tvarohový krém s broskvovým pyré

Pokud se chystáte grilovat, udělejte si salát z grilovaných nektarinek s kozím sýrem.



Publikováno: před 6 měsíci
Vytisknout stránku
Sdílet článek

Články

A jéje! Žádné výsledky Prosím, změňte kategorii.

Příběhy psané s chutí, které budete milovat

A jéje! Žádné výsledky Prosím, změňte kategorii.
2 3 4 5 6