Tipy a rady Proč jsou superpotraviny jako chia, chlorella nebo spirulina super?

Za superpotraviny jsou považovány ty, které obsahují vysoký podíl potřebných vitamínů a minerálů. Označení superpotraviny se používá u ovoce a zeleniny, které mají díky svému vysokému obsahu živin větší přínos pro zdraví než jiné potraviny. Co dělat v zimě, kdy ovoce a zelenina nejsou plné živin a letního slunce?

Chia, chlorella, zelený ječmen nebo spirulina znějí sice exoticky, ale jsou celoročně dostupné i u nás. Jsou napěchované vitamíny a minerály a ty zejména v zimě potřebujeme.


Chia semínka

Jsou podobná máku nebo lnu a právem jsou označována za superpotravinu. Pokud nemáte po ruce kávu a potřebujete se nabít energií, pochutnejte si na chia semínkách. Jsou výborná po fyzickém výkonu, ale také při psychické nepohodě.

Pocházejí ze Střední a Jižní Ameriky. Mají neutrální chuť a vysokou nutriční hodnotu. Pěstování je celkem náročné, nepoužívají se žádné pesticidy ani urychlovače.

Chia semínka jsou zdrojem vlákniny, bílkovin, minerálů a obsahují velké množství důležitých omega-3 a omega-6 mastných kyselin.

Doporučené dávkování je 15 gramů denně, tj. 2 polévkové lžíce. Pokud se chcete vyspat, určitě chia semínka nejezte před spaním. Stimulanty, které obsahují, jsou vhodné právě po probuzení. Chia semínka jsou dost kalorická, proto to s jejich konzumací nepřehánějte. Jejich nadměrný příjem může způsobit trávicí problémy a nepříjemný pokles krevního tlaku.


Jak používat chia semínka v kuchyni?

Chia semínka můžete použít spolu s ostatními semínky nebo ořechy jako součást zeleninových salátů nebo je přidat do smoothie. Vynikající je banánové smoothie s chia semínky a jogurtem nebo domácí čokoládový chia puding.


Věděli jste o chia…?

Vápník z chia semínek se vstřebává lépe než z mléka, a tak pomocí semínek bojujete také proti osteoporóze.


Chlorella

Zima je obdobím nachlazení a viróz. A nejen to, na konci roku na nás přichází únava, která vzniká v důsledku hromadění odpadů metabolismu v krvi a ve svalech. Způsobuje ji soustavná psychická nebo fyzická zátěž. Po odeznění únavy a načerpání nové energie je nevyhnutelná regenerace a nastává obnova buněk.

Chlorella je nejbohatším zdrojem chlorofylu na zemi. Zlepšuje krevní obraz, urychluje hojení ran a brání zánětům. Zlepšuje okysličení organismu, čímž zamezuje vzniku infekčního prostředí. Jedná se o sladkovodní řasu s nejvyšším obsahem chlorofylu, díky čemuž získala také své pojmenování. Diabetikům stabilizuje cukr v krvi, pomáhá při krvácení dásní a brání tvorbě zubního kazu. Funguje jako katalyzátor nejrůznějších procesů v těle a je výjimečná v tom, že pomáhá účinně obnovovat buňky a vyplavovat z těla toxiny. Podporuje metabolismus a pomáhá při hubnutí.


Jak používat chlorellu v kuchyni?

Chlorellu můžete konzumovat ve formě tablet nebo prášku. Z prášku, tedy ze sušené chlorelly, lze připravit lahodné zelené smoothie. Konzumace zelených potravin navíc pomáhá zlepšovat imunitu a v zimním období dodává tělu potřebné látky.




Zelený ječmen

Mladý zelený ječmen se pěstuje ve specifických podmínkách na nejčistějších místech naší planety. Jedním z těchto míst je plocha bývalého sladkovodního jezera v americkém státě Utah. Zelený ječmen se žne a suší tak, aby v něm bylo zachováno maximální množství tělu prospěšných látek.

Rostlina se sklízí v období, kdy dosáhne přibližně 20 až 25 cm, tedy ještě ve vegetativní fázi. Suší se při teplotě ne vyšší než 31 stupňů, proto si zachovává významné množství vitamínů, aminokyselin a minerálů v nejvyšší kvalitě.

Zelený ječmen zásobuje organismus všemi potřebnými živinami. Je velkým pomocníkem v léčbě cukrovky a vysokého tlaku. Známý je svým preventivním působením proti rakovině. Je bohatým zdrojem chlorofylu, betakarotenu, vápníku, železa, vitamínu C a B. Obsahuje osm esenciálních aminokyselin, které si lidské tělo neumí samo vyprodukovat, a proto je odkázáno na jejich příjem z potravin. Chlorofyl v zeleném ječmeni na sebe dokáže navázat různé cizorodé látky, čímž sníží jejich vstřebání do krevního oběhu. Vláknina stimuluje činnost střev a snižuje možnost vstřebání toxinů do krve. Pomáhá pacientům s cukrovkou druhého typu a udržuje stabilní hladinu cukru v krvi.

Zelený ječmen neslouží jako náhrada pestré stravy, ale dodává tělu značnou část látek, které potřebujeme pro bezprostřední fungování. Pravidelná a dlouhodobá konzumace zeleného ječmene dokáže rozpohybovat trávicí trakt, pomáhá při chudokrevnosti, snižuje hladinu cholesterolu a zpomaluje stárnutí buněk. Zlepšuje spánek a paměť a pomáhá nám se lépe koncentrovat.


Jak používat zelený ječmen v kuchyni?

Zelený ječmen se užívá v podobě tablet nebo v sušené formě jako základ smoothie. Doporučuje se konzumovat ho každý den rozmíchaný ve vodě s citronovou šťávou a olivovým olejem.


Spirulina

Spirulina je sladkovodní řasa mikroskopické velikosti bohatá na minerální látky a vitamíny, hořčík, vápník a fosfor. Obsahuje mimořádně velké množství vitamínů A, D, K a B.

Prášek ze spiruliny obnovuje střevní mikroflóru, je bohatý na vlákninu, díky čemuž zlepšuje trávení. Zvyšuje množství dobrého cholesterolu v krvi, snižuje hladinu špatného cholesterolu, posiluje imunitní systém a má charakter silného zabijáka virů a kvasinek. Přispívá k detoxikaci jater a pro svůj vysoký obsah chlorofylu a karotenu je spirulina také účinným antioxidantem.


Jak používat spirulinu v kuchyni?

Stačí ji smíchat s vodou, s živočišným či rostlinným mlékem, případně ovocnou nebo zeleninovou šťávou. Přidat se může do müsli, dezertů či do polévek.


Ovocné a zeleninové šťávy

Šťávy z ovoce a zeleniny jsou chutným způsobem, jak bojovat proti únavě, nervozitě a zdravotním problémům. Zkuste si do svých oblíbených smoothie a nápojů přidat lžíci chlorelly nebo zeleného ječmene. Tělo vám určitě poděkuje.

Zdroj: mediteka.sk, gw-int.net, supergreens.sk

Publikováno: před 2 měsíci
Vytisknout stránku
Sdílet článek