Zdravý životní styl Relax Jak dodržet novoroční předsevzetí? Správně si je nastavte

Podle průzkumů si novoroční předsevzetí dává až 72 % Čechů. Čtvrtina lidí je nevydrží plnit ani měsíc. Polovina lidí je vzdá koncem března a jen čtvrtina lidí si věří, že je splní. Ženy si nejčastěji dávají předsevzetí zhubnout a zdravější život. Muži se zaměřují na předsevzetí typu: přestat kouřit nebo přestat pít alkohol či kávu.  

Jídelníček: Méně kil a více energie již za týden

Musím versus chci

Když každý rok přemýšlíte, co si do nového roku předsevzít, možná také uvažujete se slovesem “musím”: “Musím zhubnout.” “Musím přestat kouřit.” apod. Podvědomě to pak vnímáte jako věc, kterou děláte nedobrovolně a s odporem. Zkuste nahradit slovo “musím” slovem “chci”. A abyste to dotáhli ještě dál, přidejte do formulace svého přání ještě pozitivní důvod, proč si třeba přejete zhubnout. “Chci zhubnout, protože chci skvěle vypadat.” Nikdy si nezadávejte mnoho předsevzetí najednou. Sepište si je na papír a vyberte ta, která jsou pro vás nejdůležitější. Víc jak 2 předsevzetí se vám budou těžko plnit.

Co je důležité při stanovení konkrétního předsevzetí?

  • Specifičnost. Co nejdetailněji si formulujte váš cíl. Čím bude specifičtější, tím lépe se vám bude plnit, protože budete vědět, co dělat a vytvoříte si tak systém. Víte přesně, co je potřeba udělat, abyste se propracovali přes menší cíle k tomu velkému.
  • Měřitelnost. Stanovte si cíl tak, aby se dal změřit. To znamená, že až cíle dosáhnete, změny budou viditelné.
  • Dosažitelnost. Váš cíl musí být realistický a dosažitelný.
  • Odměna. Důvod, proč si předsevzetí dáváte, by pro vás měl být opravdu důležitý a jeho dosažení pro vás bude odměnou. Také si předem stanovte, jak se budete za dílčí cíle odměňovat, abyste sami sebe motivovali. Vymyslete si nějaké malé radosti za menší cíle a ke splnění velkého cíle mějte připravenou hlavní odměnu.
  • Sledovatelnost změn. Je to podobné jako měřitelnost, ale znamená to, že budete po celou dobu moci vidět dílčí pokroky. Často je předsevzetí velkým závazkem a jeho splnění zabere déle než jeden měsíc. Proto si klidně tento velký závazek rozdělte na dílčí cíle a rozplánujte si ho do celého roku. Jestliže plánujete zhubnout 30 kilo, pro lepší motivaci si stanovte například 2 kila každý měsíc. Tak budete mít lepší přehled o plnění svého přání a předsevzetí se nebude už zdát tak nemožné. Po malých krůčcích dojdete s do cíle s větší pravděpodobností.

Sejde z očí, sejde z mysli

To, co jste si předsevzali, si vyvěste na viditelné místo. Mějte svůj vysněný cíl na očích a každý den si ho tak vizuálně připomeňte. Své přání klidně doplňte obrázky, fotkami, prostě něčím, co podpoří vaši motivaci k dodržení předsevzetí.

Z novinky udělejte zvyk

Plnit předsevzetí začněte hned, neodkládejte svůj cíl. Až se dáte do plnění svých předsevzetí, bude potřeba změnit vaše dosavadní zvyklosti a návyky. Aby vám šlo plnění předsevzetí snáze, měli byste si z něj udělat zvyk. Činnost, nad kterou postupem času už nebudete přemýšlet a bude pro vás automatická. A aby se nějaká činnost stala zvykem, je potřeba 21 dní, než si váš mozek zvykne. Vytrvejte 3 týdny a začne se vám měnit život.

Odkládáte i prokrastinaci? 8 tipů, jak jí odolat

Co vám může ještě s plněním předsevzetí pomoci?

  • Vyhýbejte se lákadlům – jestli chcete například zhubnout, vyhýbejte se v obchodě regálům se sladkostmi. Jestli chcete přestat kouřit, snažte se vyhnout situacím, které si bez cigarety nedovedete představit.
  • Usnadněte si cestu – jestli jste si předsevzali, že budete chodit cvičit, mějte u dveří vždy připravenou tašku se sportovním oblečením, aby stačilo ji jen popadnout a zamířit do posilovny.
  • Vše zaznamenávejte – vaše pokroky si pište například do diáře. Další možností jsou sociální sítě, kde vás mohou motivovat a podporovat i vaši přátelé.
  • Předsevzetí rozhlaste rodině i kamarádům – čím víc lidí bude o vašem předsevzetí vědět, tím větší to pro vás bude závazek a více vás to bude motivovat ke splnění.  
  • Hledejte vzory - najděte si někoho, komu se povedlo to, oč se snažíte a sledujte ho, připomínejte si jeho příběh, a to klidně každý den.

Připravit, pozor… Začínáme běhat a spalovat

Zdroj: wikihow.cz , magazin.ceskapojistovna.cz , zena.aktualne.cz, zuzanasafarova.cz

Publikováno: před 3 měsíci
Vytisknout stránku
Sdílet článek

Články

A jéje! Žádné výsledky Prosím, změňte kategorii.

Příběhy psané s chutí, které budete milovat

A jéje! Žádné výsledky Prosím, změňte kategorii.
2 3 4 5 6 7