Tipy a rady Quinoa, jáhly, amarant – znáte všechny bezlepkové obilniny?

Dnes už celiaci nemusí za vhodnými potravinami cestovat napříč různými obchody, nyní téměř v každém supermarketu najdou bezlepkové obilniny. Které to jsou a jak je použít?

Quinoa

Se superpotravinami se v poslední době roztrhl pytel. Kromě toho, že jsou moderní, jsou také účinné a zdraví prospěšné. Mezi ty nejvíc trendy patří quinoa.

Quinoa je zajímavá díky své nutriční hodnotě. Obsahuje komplexní sacharidy, značný objem bílkovin nejen ve vysoké kvalitě, ale také kvantitě. Má vysoký obsah vápníku, hořčíku, železa, zinku, mědi, skupiny vitamínů B, C, E i betakarotenu. Pro vysoký obsah bílkovin je quinoa vhodná při hubnutí. Jedinou nevýhodou je vysoká cena.

Odkud quinoa pochází?

Tato pseudoobilnina se poprvé objevila v Jižní Americe a staří Inkové ji jedli denně. Postupně se přestala pěstovat a nahradily ji klasické evropské obilniny. V současnosti se však pěstuje nejen v Peru, Chile či Ekvádoru, ale také v Dánsku, ve Velké Británii nebo v Německu.

Jak ji podávat?

Quinou je možné podávat jako přílohu k masu nebo rybě, jako samostatný pokrm ve formě kaše nasladko či naslano nebo jako součást zeleninových či masových salátů. Pokud si neumíte poradit s tím, jak obilniny jako quinoa, pohanka, amarant nebo jiné připravit, pročtěte si náš návod.

Quinoa – bezlepkové recepty

Quinoa je superpotravina. Díky svým nevídaným vlastnostem a výjimečnému složení byla zařazena na seznam potravin vhodných do kosmu. Vezměte si i vy na svoje cesty jeden z našich nejlepších bezlepkových receptů – quinoa salát s lososem, zeleninou a svěží zálivkou.

Quinoa zachutná i vašim dětem. Zkuste kaši z quinoy pro nejmenší.


Jáhly

Jáhly se používaly již v období starověkého Řecka a Egypta. Nejčastěji se z nich vyrábělo pivo a chléb. Postupem času se začaly přidávat také do polévek a připravovala se z nich i jáhlová kaše. Až příchod rýže vytlačil jáhly z našich jídelních lístků. 

Jáhly jsou loupané proso a oplývají množstvím vitamínů, zejména těch skupiny B. Obsahují velké množství minerálních látek, především železo a fosfor. Zlepšují celkovou výdrž organismu a dobíjí tělo energií. Podporují také látkovou výměnu a pomáhají při hubnutí. V neposlední řadě je potřeba připomenout vysoký obsah vlákniny, která v těle vytváří pocit sytosti.

Amarant

Pro Inky a Aztéky byl amarant posvátným zrnem, v překladu znamená „nesmrtelný“. Amarant není náročný na pěstování, daří se mu v suchých podmínkách či ve vyšších nadmořských výškách. Má vysokou výživovou hodnotu, je bohatý na bílkoviny, vlákninu, prospěšné tuky, vitamíny a minerály. Podporuje obranyschopnost a regeneraci organismu. Sportovci ho užívají na podporu růstu svalové hmoty. Amarantovou pastu už dokonce zkoušeli konzumovat také kosmonauti ve vesmíru. Užívání amarantu je prospěšné nejen pro celiaky, ale také pro cukrovkáře a lidi trpící obezitou, protože má málo cukru a nízký glykemický index.

Příprava je velmi jednoduchá. Hrnek amarantových semínek propláchněte vodou a vařte v dvojnásobném množství vody cca 20 minut. Vynikající jsou také amarantové vločky.

Pozor na „lepkové“ překvapení

Pokud často nakupujete polotovary nebo předvařené výrobky, jako jsou hranolky, bramborové placky, klobásy, uzeniny, zmrzlina, nízkotučné produkty, bramborové chipsy, kečup, hořčice, pálivé omáčky, čokoládu, sladkosti, pudinky nebo sójové omáčky, dobře si přečtěte jejich složení. Může vás nečekaně a nepříjemně překvapit.

Skrytý lepek – na tyto potraviny obzvlášť pozor

  1. Krabí tyčinky – pročtěte si, z čeho jsou vyrobené. Nebojte se zeptat v restauraci na jejich složení. Imitace krabích tyčinek totiž obsahují nejen různá barviva a aromata, ale dokonce také pšenici.
  2. Masové výrobky – většina z nich bohužel bezlepková není. Preferujte nákup balených masových výrobků, kde je možné si přečíst složení a vyhnout se nepříjemnostem při trávení.
  3. Rajčatový protlak a kečup – pozor na aromatizované rajčatové směsi, mohou obsahovat lepek.
  4. Sójová omáčka – ano, je vyrobená ze sójových bobů, ale většina sójových omáček je fermentovaná pšenicí, některé dokonce obsahují stejné množství pšenice jako sóji. Sójová omáčka se nachází v mnoha salátových dresincích, omáčkách, marinádách
    a mražených potravinách.
  5. Bujón – bujónové kostky a směsi na polévky mohou obsahovat lepek, který slouží jako pojivo jednotlivých ingrediencí.

Máte doma celiaka?

Pokud některý z členů vaší domácnosti trpí celiakií, je potřeba si dávat pozor na servírovaní konzervovaných jídel. Snídáte-li například chléb s marmeládou, nenabírejte ji přímo ze sklenice stejným příborem, jakým ji potom budete natírat na chléb. Nůž, kterým následně natřete chléb, může do marmelády zanést drobky a kontaminovat ji lepkem. A to byste milého celiaka po ránu nepotěšili.

Zdroj: mojezdraví.cz, celiakia.sk

Publikováno: před 4 týdny
Vytisknout stránku
Sdílet článek