Děti Školák Školní potřeby: Co všechno potřebují žáci do školy?

Nový školního roku přináší rodičům úlevu od starostí o dítě přes prázdniny, zároveň přináší starosti nové, oproti těm letním méně příjemné. Škola vyžaduje investice a čas celých deset měsíců. Co jsou oproti tomu dva měsíce prázdninových starostí?! Rodiče prvňáčků to budou mít o něco složitější, vy i malý žáček si budete muset zvykat na nové situace. Starší žáci již vědí, jak to chodí, ale i oni si budou muset doplnit školní potřeby, možná koupit nový školní batoh a určitě bude všechny zajímat, kdy jsou školní prázdniny 2018/2019.

Povinná školní docházka a stručná historie školství v ČR

Pojďme však na začátek. Pořádek do škol zavedl Ján Amos Komenský. Zavedl vyučovací hodiny, kde se žáci vzdělávají i vychovávají. Po mateřské škole chodí 6leté děti na 6letou základní školu. Velkou reformu školství zavedli Marie Terezie a Josef II. Školní docházka se pro 6 až12leté děti stala povinnou, vyučování bylo bezplatné a nepřítomnost se trestala. Všichni žáci se učili náboženství, čtení, psaní a počítání.

Věděli jste, že ...?
Až do roku 1968 byla povinná školní docházka i v sobotu.

Kdy končí povinná školní docházka?

Povinnou školní docházku upravuje Školský zákon 561/2004 Sb. A říká, že školní docházka je povinná po dobu devíti školních roků, nejvýše však do konce školního roku, v němž žák dosáhne sedmnáctého roku věku.


Co by měl vědět budoucí prvňák před nástupem do školy?

Zápis do školy vás čeká, když vaše dítě dosáhne do 31. srpna aktuálního roku 6 let. Při zápisu do školy projde budoucí prvňáček nenápadným testem školní zralosti, skládajícího se z příjemného rozhovoru s pedagogy a jeho přirozenou kresbou. S hraničními výsledky si hlavu nelamte. Za pár měsíců, které do nástupu do prvního ročníku chybí, je dítě může doběhnout.

Dítě, které jde do školy, by nemělo být agresivní a mělo by zvládnout odloučení od rodičů. Bez větších potíží by si budoucí prvňáček měl zvyknout na nový kolektiv, v žádném případě by už neměl mít dudlík, nebo si cucat prsty. Prvňák by měl ve škole při činnosti vydržet alespoň 15 minut a započatou práci dokončit bez odbíhání či většího rozptylování se.


Prvňák by měl vědět následující:

1. Chování a praktické dovednosti

  • Ovládat základní pravidla chování – pozdravit, poděkovat, poslechnout autority
  • Vědět své jméno, adresu, jména rodičů
  • Samostatně se obléci, obout, zavázat si tkaničky
  • Umýt se a být samostatný na toaletě
  • Samostatně se najíst

2. Kognitivní schopnosti

  • Správně vyslovovat
  • Vyjadřovat se v souvislých větách
  • Mluvit plynule
  • Jednoduchá slova vyhláskovat
  • Převyprávět obsah krátké pohádky
  • Vědět několik básniček a písniček
  • Počítat do deseti a spočítat předměty do pěti
  • Rozeznávat alespoň základní barvy
  • Znát geometrické tvary
  • Správně nakreslit postavu s rukama, nohama, tělem, krkem, hlavou
  • Orientovat se v prostoru a vědět, kde je vpředu, vzadu, vlevo, vpravo, nahoře, dole, venku, uvnitř

3. Jemná a hrubá motorika

  • Správně držet pero a tužku
  • Vystřihovat jednoduché tvary podle předkreslené linie
  • Čáry linií kreslit pevně a neroztřeseně
  • Zapínat a rozepínat knoflíky
  • Zavázat tkaničky
  • Běhat, skákat, kopat do míče

Pokud má dítě problémy, které mu brání v začlenění se do školy, navštivte co nejdříve pedagogicko-psychologickou poradnu.

Mladší školní věk je věkem hravého učení

Nástup do školy je pro dítě významným životním mezníkem. Již si pouze nehraje, začíná mít seriózní povinnosti, vyžadující skutečnou práci a disciplínu. V mladším školním věku, což je 6 až 11 let, dítě používá asi 5 tisíc slov, rozvíjí logiku, mechanickou paměť, poznává pravidla skutečného světa, uvažuje v realitě. Na prvním stupni má dítě ještě kladný vztah ke škole, ačkoli se u něj objevuje nový prvek – strach ze školní práce.

Ve středním školním věku přicházejí změny

Děti na druhém stupni, tedy od 11 do 15 let, jsou výrazně ovlivněny pubertou. Rozšiřuje se jim slovní zásoba, mají bohatou fantazii, paměť na logiku a slova. Teenageři ve středním školním věku se zaměřují více na sebe, v chování jsou nestálí, vyhraňují se vůči okolí, touží po samostatnosti. Škola je pro ně už víc povinností než zábavou a jsou silně ovlivnitelní vrstevníky na úkor rodičů a učitelů.


Starší školní věk: Dokážu hodně. Když se mi chce

Po ukončení základní školy se pomalu završuje i období skutečného dětství. Adolescenti touží po sebeuplatnění, chtějí se prosadit, mít vlastní hodnotu. Následují své vzory, jen těžko přijímají kritiku dospělých a v chování se snaží co nejvíce napodobit dospělé, a to i v negativních příkladech, jako je například kouření. Středoškoláci se dokáží vybičovat k dobrým výkonem, ale zpravidla se jim nechce, což samozřejmě ovlivňuje celý pohled na ně.

Školní potřeby pro prvňáčky a starší školáky: Liší se podle věku a školy

Seznam potřeb do školy je to, co rodiče před začátkem školního roku zajímá asi nejvíce. Vybavení pro prvňáka se liší od výbavy žáků zbytku prvního stupně, a to je mírně odlišné od školních pomůcek pro druhý stupeň. Některé věci jako penál, pera, obaly na sešity, pravítko, barvičky jsou univerzální výbavou každého školáka, ale například na školní sešity mohou mít jednotlivé školy jiné požadavky. Ty byste měli dostat nejpozději v první školní týden. No a pak to začne... Abyste si byli jisti, zda má vaše dítě všechny nutné školní potřeby, připravili jsme pro vás seznam věcí do školy od penálu až po pytlík na přezůvky. Najdete v něm i vybavení pro prvňáčky.

Seznam potřeb do školy pro prvňáčky a první stupeň


Některé školní potřeby si při výběru zaslouží více prostoru. Jsou to zejména školní aktovka nebo taška pro prvňáčky a tašky či školní batohy pro starší děti. Výběr školního batohu nebo tašky budete řešit během školní docházky několikrát, protože tělo dítěte se vyvíjí a jeho potřeby se mění. Školní aktovka a školní batoh mají na vývin kostry dítěte nezanedbatelný vliv, proto jejich výběru věnujte dostatečný čas, trpělivost a berte ho jako investici do zdraví svého dítěte.

Při výběru školní aktovky nebo batohu se jako rodiče zaměřte na:

  • hmotnost
  • tvar
  • popruhy
  • dno
  • materiál
  • reflexní prvky
  • praktické prvky jako ouška, poutka, síťky

Dítě pověřte mimořádně důležitým úkolem – vybrat takovou tašku, jaká se mu líbí. Vysvětlete mu však i všechny další aspekty a snažte se najít kompromis. Vždyť je to vaše dítě, kdo bude denně vláčet batoh na zádech a prezentovat se jím před spolužáky!

Věděli jste, že ...?
... dítě by na zádech mělo nést nejvíce desetinu své hmotnosti

Bude lepší školní aktovka, školní batoh nebo školní taška?

Školní aktovka je z dětských zádíček vytlačována batohem nebo taškou, ale věřte, že pro prvňáčky je právě aktovka nejlepší. Aktovka je pevná, vyztužená a bývá menší než batoh. Uvnitř má jednu až tři přihrádky, což prvňáčkovi na knihy, sešity, penál a svačinu zcela stačí. Školní aktovka má obvykle praktické přezky nebo masivní zip, které i malé dětské prstíky snadno a rychle odepne a zapnout.


Školní batoh budete asi kupovat již v druhé třídě, ale nosí ho i mnoho prvňáků. Na rozdíl od školní aktovky není pevný celý a je větší. Je členěn na více částí a zapíná se zpravidla na zip.


Vyrábějí se i školní tašky nebo batohy na kolečkách. Jejich výhodou je, že dítě nenese celý náklad na ramenou. Přesto nejsou dětská záda odlehčena, protože dítě je vždy mírně vytočené do strany, kterou batoh na kolečkách táhne. Malým kolečkům může dělat problém nerovný terén a konstrukce, na které jsou upevněny, kolečka přidávají batohu na váze, což dítě cítí pokaždé, když batoh zvedá. A to je poměrně často. Také je nezanedbatelná čistota koleček. V deštivém počasí je to docela problém.


Školní aktovka pro prvňáka: Vyberte tu nejlepší

Při výběru školní aktovky se dívejte na její hmotnost. Prázdná by neměla být těžší než 1200 gramů. Když se vám do rukou dostane školní taška lehoučká jako pírko, pozorně zkontrolujte výztuže a materiál. Možná je váha nízká právě na úkor kvality. Zadní část školní aktovky pro prvňáka by měla být pevná, anatomicky tvarovaná, podle možnosti i s odvětráváním, což malý školák ocení v teplých dnech na konci školního roku. Je dno aktovky pevné, případně ještě chráněno plastem? Je to další bod k dobru. Pevné chráněné dno ochrání obsah tašky před poškozením, když si nepozorný školák položí aktovku třeba do louže. Popruhy aktovky by měly být široké 4–5 cm a dlouhé alespoň 70, jejich pohodlná nastavitelnost je samozřejmostí, podobně jako neklouzavý materiál na vnitřní straně a reflexní prvky zepředu.

Popruhy jsou dobré a správně nastaveno, když:

  • Na ramenou neodstávají
  • Klíční kost křižují přibližně v polovině
  • Nedřou krk dítěte
  • Tašku drží asi 5 cm pod pasem

Některé aktovky nebo batohy mají hrudní nebo bederní pás podobně jako u krosny, který zajišťuje ještě lepší stabilitu. Ucho pro držení tašky má být dostatečně pevné a široké tak, aby ho dítě mohlo v zimě chytit rukou v tlusté rukavici. Na to v létě myslí jen málokdo. S výběrem školní aktovky jsme téměř ve finále. Pokud je vyrobena z pevného, ​​nepromokavého materiálu a na popruzích, bocích a na přední straně má reflexní prvky, gratulujeme. Našli jste ideální školní aktovku pro vašeho prvňáka.


Tip: Při výběru tašky do ní vložte pár knížek a penál,  abyste věděli, jak sedí na zádech naplněná.

Jak vybrat školní batoh?

Výběr batohu pro školáka vám usnadní, když dítěti změříte délku od ramen po kostrč a podle ní vyberete velikost batohu. Jiný batoh nosí žáci prvního stupně, jiný sedmáci. Tak jako při aktovce je důležité, aby i školní batoh měl anatomické tvarování a vyztužení zádové části a stejné zásady jako při školní tašce platí i při popruzích na batohu. Musí být dostatečně široké, prakticky nastavitelné a nesmí škrábat krk ani ramena.

Prohlédněte všechny části batohu, zda jsou dostatečně prostorné a pevné. Plusem bývá termokapsa na svačinu a kapsy na láhev po bocích školního batohu. Pro nošení batohu v ruce je pohodlnější, pokud je ucho pro držení celé z umělé hmoty. Materiál by měl být nepromokavý, praktická bývá i pláštěnka, která batoh dokonale ochrání i v té největší cákanici. Výběr designu nechte opět na dítěti. Myslete však na to, že když ho dnes zajímají roboti nebo princezny, za půl roku to mohou být dinosauři a víly a batoh už nebude chtít. Volte proto raději univerzální motiv, který můžete ozvláštnit aplikacemi, odznaky nebo nálepkami.

Zásady správného nošení školní tašky a batohu

Ačkoliv se bude zdát, že některé ze zdravých zásad, jak nosit školní tašku, uplatníte pouze při jejím výběru, není tomu tak. Dítě roste, a tak průběžně sledujte, zda jeho školní aktovka nebo školní batoh stále splňují následující kritéria:

  • Vrchní část je ve výšce ramen, spodní ve výši pánevní kosti
  • Zadní část co nejvíce přiléhá k zádům
  • Popruhy jsou utaženy tak, aby předchozí požadavky byly splněny
  • Těžké věci nosí dítě v tašce co nejblíže k zádům
  • Taška ani batoh není přetížen, dítě si do školy nosí jen to, co opravdu potřebuje

Odlehčující tip: Litr vody přidává na dětská záda kilo váhy. Řešením je dát do láhve pouze sirup a vodu si dítě doplní ve škole.

Vybavený penál – co má obsahovat?

Obsah školního penálu se v průběhu let prakticky nemění. To, co jste používali vy, používají i dnešní žáci. Na výběr jsou penály s plnou výbavou, kdy už nemusíte nic dokupovat nebo prázdné, které naplníte podle vlastního uvážení. V každém dobrém penálu je:

  • pero
  • alespoň dvě ořezané tužky – pokud se jedna zlomí, druhá je hned po ruce
  • barvičky – minimálně černá, hnědá, žlutá, červená, zelená a modrá
  • guma
  • ořezávátko
  • oblé nůžky
  • malé pravítko

Pera, tužky a pastelky alespoň pro mladší žáky by měly mít ergonomický tvar, díky čemuž se dítěti s nimi lépe pracuje.


Výběr pera nenechte jen očím

Pero vybírejte podle toho, zda je dítě levák nebo pravák a dejte mu pero do ruky, aby mu v ní "sedělo". Ergonomické pero je přizpůsobeno úchopu, takže se s ním dítě lépe "sžije". Pero by mělo být lehké a psaní usnadní i protiskluzová úprava rukojeti.

Plnicí nebo bombičkové pero je první pero, které prvňáčci používají. Má vysoký hrot, proto dítě vidí, co píše. Nevýhodou je časté naplňování zásobníku nebo vyměňování bombičky, vytékání při nesprávném nasazení, zatékání, vytváření mechu. Kaňky i chyby se dají odstranit zmizíkem. Kuličková pera najdete ve všech barvách a tloušťkách, dlouho vydrží a jsou nejlevnější. Pro starší žáky jsou ideální na psaní barevně odlišených poznámek. Gelová pera a zejména mazací gelové pera mají žáci rádi. Jsou různobarevná, nedělají kaňky a na vygumované místo se dá znovu psát.

Vhodné přezůvky do školy

Ačkoli jsou to "pouze bačkory", dítě v nich stráví podstatnou část dne. Proto výběru přezůvek do školy věnujte stejnou pozornost, jako koupi jiných bot. Raději než pantofle, volte pevné přezůvky, a to hlavně pro mladší žáky. Dítě ve škole běhá a nestabilní obuv může být příčinou úrazu.

Zdravé přezůvky jsou ty, které:

  • mají podrážku tlustou maximálně 2,5 cm,
  • mají anatomicky vytvarovanou stélku,
  • pevně obepínají patu
  • vpředu jsou dostatečně široké, kulaté
  • jsou ušity z prodyšného materiálu, aby se noha zbytečně nepotila a nevznikaly plísně

Zdravá rada: Mezi prsty a botou by měla být vůle asi 1 cm.

Svačiny do školy a školní obědy

Co dát dětem na svačinu do školy je dilema, kterou řeší každý rodič. Je pohodlné dát dítěti peníze na svačinu ze školního bufetu, otázkou však je, co s nimi opravdu udělá. Přitom na přípravu zdravé a chutné svačiny nepotřebujete tolik čas. Svačinu do školy zvládnete připravit do deseti minut. Inspiraci najdete v našich receptech pro děti

Při přípravě svačiny myslete i na svačinu pro dítě, které chodí do školní družiny.

Tip na úsporu času: Pomazánku si přichystejte den předem.

Ráno ji už jen natřete na pečivo a doplníte zeleninou.

Jídelníček ve školních jídelnách se snaží zohledňovat výživové nároky dětského organismu i chuť jídla. Ne vždy se to podaří skloubit. Vybíravému jedlíkovi připravte větší svačinu. Pokud dítě trpí potravinovou intolerancí nebo alergií, zeptejte se vedoucí jídelny na podmínky, za kterých si může nosit vlastní oběd. Zpravidla k tomu stačí potvrzení od lékaře.

Co dělat, když dítě ve škole nejí?

Domácí úkoly dětem pomáhají

Těšíte se spolu s dítětem, že přijdete z práce domů a máte klid. Jenže jsou tu ještě domácí úkoly! Pokud se do této otravné činnosti pustíte společně, zvládnete to o polovinu rychleji a s menším stresem, než kdybyste dítě nechali trápit samotné. Zejména prvňáci a druháci by měli cítit vaši podporu, starším dětem stačí úlohy zkontrolovat, ale být k dispozici při jejich vypracovávání. Udělejte si z domácích úkolů rutinu, která vás spojuje. Pomohou vám i naše rady, jak psát domácí úkoly. 

Když má dítě dlouhotrvající problém se čtením, psaním nebo počítáním, zvažte návštěvu pedagogicko-pychologické poradny. Možná má jednu z poruch učení. 

Zdroj: topgal.sk, wikipedia, prezuvky.sk, sevt.sk, zakladne-skoly.sk, referaty.aktuality.sk, wikihow, review.online.co.za

Publikováno: před 4 měsíci
Vytisknout stránku
Sdílet článek

Články

A jéje! Žádné výsledky Prosím, změňte kategorii.

Příběhy psané s chutí, které budete milovat

A jéje! Žádné výsledky Prosím, změňte kategorii.
2 3 4 5 6