Tipy a rady Jogurt působí blahodárně. Pozor však na „light“ verze

Jogurt vzniká působením „jogurtových kultur“, tedy bakterií spouštějících kvašení mléka. Takové bakterie kvasí přírodní cukr nacházející se v mléku – laktózu. Procesem kvašení se pak vytváří kyselina mléčná, která zapříčiňuje srážení mléčných proteinů. Tím dostává jogurt svůj charakteristický vzhled a také chuť. Přírodní neochucený jogurt je bílý, hustý a chutná kysele, někdy až trochu pikantně. Konzumace přesně takového naturálního jogurtu přináší našemu organismu spoustu zdravotních benefitů.

Snadný nepečený jogurtový dezert zvládnete i bez trouby s minimem práce a maximálně zdravou chutí

1 sklenka kvalitního přírodního jogurtu vám zabezpečí:

  • 49 % denní potřeby kalcia pro zdravé kosti a zuby,
  • 38 % denní potřeby fosforu pro doplnění energie, zdravé kosti a silnější svalstvo,
  • 18 % denní potřeby draslíku pro udržování rovnováhy tělových tekutin, lepší funkci stahů svalstva a nervových signálů,
  • 12 % denní potřeby magnézia pro regulaci funkcí svalů a nervů, krevního tlaku či stahy svalů.

Kromě toho v jogurtech najdeme i velké množství vitaminů skupiny B, které nás mohou ochraňovat před srdečními nemocemi, dále proteiny, díky kterým dokážeme lépe kontrolovat hlad během dne a v neposlední řadě velmi důležitá probiotika, tedy živé bakterie. Probiotické bakterie v jogurtech přispívají k udržení správné mikroflóry ve střevech a tím podporují správné vyprazdňování, ulevují od nadýmání, zácpám nebo naopak průjmům. Mají schopnost také redukovat zápaly či snižovat trvání a závažnost nachlazení. 

Jogurt je skvělým pomocníkem při tvorbě dipů a dressingů. Udělejte si ten svůj třeba jako doplněk k cuketovým bramborákům

Samozřejmě, na trhu je mnoho jogurtů a vybrat si ten správný může být někdy nadlidský výkon. Pojďte se s námi podívat, jak na to!

Jogurt z kravského, kozího nebo ovčího mléka?

U mnoha obchodníků dnes zcela bez námahy najdeme jogurty nejenom z kravského, ale také z kozího či ovčího mléka.

Kozí mléko obsahuje naproti kravskému lépe stravitelnější tuky, působí antialergicky a doporučuje se lidem s kožními problémy stejně jako s osteoporózou, nemocech kloubů či při alergii na kravské mléko.

Ovčí mléko má zas oproti tomu kravskému sladší chuť, obsahuje mnohem více bílkovin i mastných kyselin a dochází u něj k lepší absorpci laktózy, proto je vhodné pro jedince s mírnou laktózovou intolerancí. U osob s alergii na kravské mléko však může vyvolat stejné potíže.

Nakupujte jogurty pohodlně z domu přes TESCO

Jak je to s jogurty bez laktózy?

Jogurty bez laktózy jsou vhodné pro ty, kteří hledají lépe stravitelné produkty, ale hlavně pro jedince s laktózovou intolerancí. Laktóza je v nich pomocí speciálně vyvinutého enzymu rozštěpená na lehce stravitelné cukry glukózu a galaktózu, co však nemá žádný vliv na chuť jogurtu. Na trhu jsou dostupné varianty s příchutí a také se sníženým obsahem tuku.

Připravte si domácí pečené müsli s jogurtem s nízkým obsahem laktózy – skvělou svačinku nebo hodnoutnou snídani

Jogurty „light“ sice neobsahují tuk, ale k hubnutí se nehodí 

Na mýtus o zdravější variantě jogurtu „light“ si dávejte pozor! Takové jogurty sice neobsahují tuk, avšak místo tuků do nich pro zachování struktury výrobci musí přidávat zahušťovadla, ve kterých se často nereguluje obsah cukru. Mnohem vhodnější jsou naturální bílé jogurty nebo kefír.  

Recept na domácí jogurt

Domácí jogurt je snadné, levné a elegantní řešení, ke kterému potřebujete pouze mléko, jogurt nebo sušené jogurtové kultury a šikovnou věcičku jménem jogurtovač.

Jak na to?

1. Ve vroucí vodě vyvaříme skleněné nádoby na jogurt, násadku na mixér i nabíračku. V malém hrnci přivedeme mléko k teplotě cca 80°C.

2. Hrnec mléka vložíme pro zchlazení do většího hrnce se studenou vodou pro ochlazení na asi 40°C.

3. Do mléka vmícháme mixérem asi 2 lžíce jogurtu, směs poté nalijeme do sklínek a vložíme do rozehřátého jogurtovače. Necháme odležet ideálně přes noc a ráno si pochutnáme na zdravém (i když trochu kyselejším) jogurtu.

Jogurt si doma můžete vyrobit i bez použití speciálního jogurtovače. Podívejte se, jak na to jednoduše a bez starostí

Zdroje: www.ferpotravina.cz, www.healthline.com, www.theguardian.com

Publikováno: před 3 týdny
Vytisknout stránku
Sdílet článek

Články

A jéje! Žádné výsledky Prosím, změňte kategorii.

Příběhy psané s chutí, které budete milovat

A jéje! Žádné výsledky Prosím, změňte kategorii.
2 3 4 5 6 7