Tyto webové stránky již nejsou optimalizovány pro Mozilla 5.0.
Obsah webových stránek se nemusí zobrazovat správně nebo mohou být omezeny některé funkce.
Nejlepšího zážitku dosáhnete, když použijete jeden z následujících prohlížečů:
Studium a plnění úkolů přímo ve škole je velmi důležitá součást vzdělávání. Nesmíme ale zapomínat na domácí úkoly. U jejich plnění by si školáci měli rozvinout správné studijní návyky, které se jim vyplatí při studiu na střední nebo vysoké škole.
Správné místo
Správné místo je kdekoliv, kde se dítěti nejlépe pracuje. Nechte vaše děti vybrat, kde chtějí domácí úkoly plnit. Některým se nejlépe pracuje u stolu v jejich pokojíčku, kde mají na práci klid. Jiným vyhovuje jídelní stůl v kuchyni, když vy vaříte. Další dítě se třeba nejvíce soustředí na zemi v obýváku. Jedno ale musejí mít všechna místa společné - nesmí v nich být rušivé elementy jako zapnutá televize, mobil nebo tablet na dosah (leda že by byl tablet potřeba k vyplnění domácích úkolů) nebo mladší sourozenec, hrající si v blízkosti. Na dosah školáka připravte dostatek psacích potřeb a všeho, co bude k domácím úkolům potřebovat.
Správný čas
Dítě by si mělo zvyknout na každodenní rutinu dělání domácích úkolů. K tomu mu pomůže i jasně stanovený čas. Se školákem se můžete dohodnout, že domácí úkoly se udělají po příchodu ze školy ze školy. Další variantou je počkat s úkoly až po večeři. Každé dítě je jiné a některým může vyhovovat nejdřív čas, kdy vybije přebytečnou energii a pak se lépe ponoří do knih a sešitů. Pokud si stanovíte dělání úkolů hned po škole, dejte dítěti minimálně 30 minut času, když dorazí domů. Může si dát malou svačinu, nastavit se na domácí prostředí a pak šup k úkolům. Během této půlhodinky ale nezapínejte televizi ani videohry, dítě by mohlo mít problém se naladit zpět na domácí úkoly.
Správné podpora
Nikdo se nerodí se skvělými organizačními schopnosti. Dítěti pomůžete s domácími úkoly i tak, že je naučíte, jak si mají učivo rozvrhnout. Pokud dostanou větší úkol, na jehož plnění mají například týden, pomozte jim objem práce rozplánovat s pomocí kalendáře na jednotlivé dny. Pokud si dítě opravdu neví rady s domácím úkolem a marně hledá řešení, neprozrazujte mu rovnou výsledek. Naveďte školáka na správnou cestu, ale tak, aby došel k řešení sám. Vaším cílem je, aby se dítě naučilo studovat samostatně. Jestli je zadání dítěti nejasné, klidně mu zadání pomozte lépe vysvětlit a pochopit. Vyvarujte se však toho, abyste začali školákovi vykládat učivo po svém. Tuhle záležitost nechte na učitelích a jejich stylech výuky i výkladu.
Role rodiče
Vaším úkolem není nahrazovat roli učitele nebo spolužáka, když přijde na domácí úkoly. Školáka pouze nasměrujte, dohlížejte na něj a kontrolujte hotové úkoly. Naučte ho, že není ostuda říct si o pomoc nebo poprosit učitele o vysvětlení, když si neví s domácími úkoly a potažmo učivem rady.
Zdroj: lullabytrust.org.uk, kidshealth.org