Tyto webové stránky již nejsou optimalizovány pro Mozilla 5.0.
Obsah webových stránek se nemusí zobrazovat správně nebo mohou být omezeny některé funkce.
Nejlepšího zážitku dosáhnete, když použijete jeden z následujících prohlížečů:
Jak to řešit, když svého žáčka zásobíte svačinou a on ji přinese zpátky domů, aniž by vám cokoli dokázal vysvětlit, když se snažíte dobrat příčiny, proč ji nesnědl? Nebo když nešetříte na splnění nutričních požadavků dítěte a ono vypadá jako pápěrka. Rozhodně byste to měli prošetřit. Neexistuje dokonalá metoda, jak se s nedostatečnou chutí k jídlu vypořádat, stejně jako není jediná příčina nechuti. Ta, kterou podezříváme nejčastěji, tedy špatná, vybíravá povaha zlatíčka, figuruje spíše na dolních místech seznamu, a dítě samo o sobě nebývá prvotním zdrojem problému.
Časté příčiny zahrnují:
V mnoha případech hrají významnou roli smysly. Pokud se dítěti cokoli protiví – chuť, konzistence, vůně, a dokonce i barva jídla –nebude je jíst. Měkké, kašovité potraviny, jejichž tvary nelze snadno rozlišit (např. bramborová kaše, krupice atd.), jsou obvykle odmítány, protože jimi nelze manipulovat v ústní dutině. Pokud dítě začne olizovat, kousat a žvýkat cokoli jiného než jídlo, je to znamení, že jeho senzorický systém v ústní dutině potřebuje pomoc. Jestliže dítě prodělalo lékařský zákrok, bylo krmeno sondou, trpělo silným zvracením nebo utrpělo poranění ústní dutiny (dokonce v kojeneckém věku), může být v této oblasti přecitlivělé a bojí se přiblížit k ústům nějaký druh jídla.
Dokud rostoucí a vybíravý gurmán jí jen doma, pěstujte jeho zdravé stravovací návyky. U jídla eliminujte všechny rušivé prvky – hračky, televizi, smartphony, a pokud je to možné, dbejte o pořádek na stole a na estetické podávání. Žáček, který již brzy bude teenager, nepřežije šok, až se střetne s realitou školní jídelny, pokud sám nepřizpůsobí prostředí nejblíže svému talíři podmínkám, které mu vyhovují. Zajištění „posvátného času“ rodiny na společné jídlo (alespoň jednou denně) může mít samozřejmě dobrý vliv na stravovací návyky dítěte, ale nepřehánějte to. Zohledněte jeho psychiku. Společné vaření může být také zdrojem spousty zábavy! Při vaření se děti naučí vážit si připravovaných pokrmů, lépe se seznámí se složkami a příchutěmi, z nichž jsou jejich pokrmy připraveny, a navíc, protože u dětí hraje velmi důležitou roli představivost povzbuzená smysly, budou ji moci lépe nasměrovat a vytvoří si pozitivní asociace s jídlem.
Také je dobré ohlásit blížící se dobu jídla, například 15 minut před obědem, což dítěti poskytne čas, aby se myšlenkově přeorientovalo od zábavy ke vzbuzení chuti k jídlu. Můžete také zvážit uvolnění pravidel při jídle. To znamená, že třeba nemusíte dítě nutit, aby vždycky snědlo všechno. Říkat tónem, který nesnese odpor: „Talíř bude vymetený,“ nebo dokonce používat hrozby, úplatky, tresty a odměny, není dobrý nápad. Další chybou rodičů a opatrovníků je podporovat dítě, které nechce jíst, k tomu, aby si k obědu dalo dezert nebo sladkosti. Tímto způsobem jej povedeme k tomu, že se prioritně nastaví na tyto chuťovky a plnohodnotné jídlo mu nebude blízké, což v budoucnu může vést k nutkavé konzumaci sladkostí. Pamatujte, že významným faktorem, který je zdrojem problémů, se může ukázat stres spojený s novými podmínkami jezení ve škole. I samotné jezení chleba za přítomnosti kamarádů může být důvodem ke studu. Pečujte tedy o to, aby byla svačinka esteticky zabalená, a pokud možno připravujte jídla „šikovná do ruky“. Někdy úplně postačí banán nebo jablko. Některé děti upřednostní tekutou svačinku – můžeme mu připravit smoothie nebo mrkvový koktejl.
Na dítě netlačte, protože místo do žaludku jídlo poputuje do nejbližší zásuvky nebo koše. Zajistěte dítěti při jídle klid a doma je učte zdravým návykům již od raného věku. Později si je odnese do školní jídelny i do dospělého života.