Tyto webové stránky již nejsou optimalizovány pro Mozilla 5.0.
Obsah webových stránek se nemusí zobrazovat správně nebo mohou být omezeny některé funkce.
Nejlepšího zážitku dosáhnete, když použijete jeden z následujících prohlížečů:
Vánoční nákupy jsou Vánocemi pro obchodníky. Jejich tržby v tomto období stoupnou až o čtvrtinu. Kolik jsme ochotni vynaložit za dárky pro blízké? Kdo utrácí nejvíce? Co je nejnakupovanějším dárkem a kdy nákupní horečka nabírá největší grády?
1. Podmanivá vánoční hudba v obchodních centrech vás má motivovat zamyslet se nad tím, že kromě potřebných věcí máte nakoupit i nějaký ten dárek, vždyť Vánoce jsou tu co nevidět. Jedna z nejznámějších vánočních písní – Jingle Bells, byla složena ne jako vánoční, ale pro americký Den díkůvzdání. Skladba Let it snow! zase vznikla uprostřed horkého kalifornského léta a přestože v ní není ani jen zmínka o Vánocích, stala se jejich neodmyslitelnou součástí.
2. Že jsou ty zlato-červené ozdoby v obchodech slavnostní a nádherné? Tak, jak vás vánoční skladby podprahově nutí přemýšlet nad nakupováním dárků, červená barva vás stimuluje k nakupování.
3. Vánoce, resp. vánoční obchodníci, útočí na všechny smysly. Najednou je svět voňavý jako perníčky, mandarinky, skořice a jablko. Pokud se vám pod vlivem vůní sbíhají sliny, nakupujete více, než když chuť na jídlo právě nemáte. A to nejen potraviny.
4. Pokud se zboží dotknete, je větší pravděpodobnost, že si ho i koupíte. A protože majorita obyvatelstva jsou praváci, ty nejzajímavější kousky na vás čekají hned u vchodu vpravo a uprostřed prodejny.
5. Nejvíce peněz během vánočních nákupů necháte v hypermarketech a supermarketech.
6. Také se marně snažíte dopátrat, co by si který z vašich blízkých přál pod stromeček? Polovina nakupujících to už má vyřešeno a inspiraci hledá na sociálních sítích a každý sedmý svou inspiraci i promění v realitu.
7. Každý druhý člověk nevěří, že během roku byl dostatečně hodný a tak nenechává nic na Ježíška, ale koupí si dárek sám.
8. Jako dárky se nejvíce prodávají hračky, sportovní potřeby, levnější mobily, holící strojky, elektronika, věci do domácnosti a oblečení.
9. Nejvíce se z prodeje těší LEGO. Každou sekundu se ve světě prodá 28 stavebnic. Teenageři dostanou nejčastěji knihy nebo peníze.
10. Všechny dárky je potřeba pěkně zabalit. Spotřebuje se na to více než 4 miliony tun balicího papíru.
Věděli jste, že ...
... největším vánočním dárkem byla Socha svobody, kterou v roce 1886 darovali Francouzi Američanům.
11. Ta pravá nákupní horečka vypukne v polovině prosince a trvá až do 24. Vrcholu dosahuje poslední pátek a sobotu před Vánocemi. Nákupy během devíti předvánočních dní tvoří až 40 % vánočního prodeje.
12. A přestože známe předchozí statistiku, vánoční reklamní kampaně spouští až polovina obchodníků už před koncem října.
13. S dostatečným předstihem nakupují lidé starší, lépe zabezpečení, vysokoškolsky vzdělaní a ženy.
14. Oficiální začátek vánočních nákupů není nikde stanoven. Snad nejjasněji v tom mají Američané – sezónu vánočních nákupů za Velkou louží neoficiálně začíná Černý pátek, což je pátek po Dni díkůvzdání. Ten připadá na čtvrtý listopadový čtvrtek. Avšak v té době má už vánoční dárky nakoupeno téměř 30 % obyvatelstva Spojených států.
15. Když už jsme v té Americe – místní zde ročně utratí za vánoční dárky až 5 miliard dolarů. Že no a co? Pardon, zapomněli jsme dodat, že jsou to dárky pro domácí zvířata.
16. Nakupujete se seznamem nebo čekáte, zda vám něco "cvrnkne do nosu"? Většina kupujících nakoupí až polovinu dárků podle seznamu. A zbylá polovina? Ta je výsledkem impulzivního popudu.
17. Pokud se vydáte nakupovat pěšky, je až o více než 40 % méně pravděpodobné, že budete nakupovat bez rozmyslu. K takovému nakupování jste náchylní, když nakupujete autem. Vždyť komu by se chtělo vláčet všechny ty tašky v hromadné dopravě?
18. Svobodní lidé uskuteční až o 45 % více nepromyšlených nákupů než ti, kteří mají vážný vztah.
19. Každý třetí nakupující jde nad limit peněženky, protože se domnívá, že je důležitější koupit něco svým blízkým, než se držet rozpočtu.
20. Ti, kteří nakupují vánoční dárky pohodlně přes mobil, mají tendenci utratit více než ti, kteří si za nimi dojdou do obchodu.
21. Více než polovina lidí si na dárky peníze předem neodkládá a nakupuje z prosincové výplaty, případně si vezme úvěr.
22. Za vánoční dárky utrácí nejvíce Rumuni. V obchodech nechají až třetinu výplaty. Druhé místo patří Čechům, ti dopřejí svým blízkým dárky v hodnotě čtvrtiny svého platu. Třetí místo patří opět Američanům. Za dárky pod stromeček jsou ochotni vynaložit 15 % své měsíční mzdy, přičemž každý pátý si bere úvěr.
23. Nejlépe se i tak nakupuje Norům. V listopadu platí pouze polovinu daní, aby měli více peněz na prosincové výdaje. Milý dárek od státu, co říkáte?
24. Dva lidé ze sta vyřídí své vánoční nákupy přes internet, zatímco sedí na toaletě.